
Wycieczka edukacyjna do Chęcin.
Niezwykła wędrówka w czasie – czy historia może być ciekawą podróżą zawierającą w sobie zabawę, przyrodnicze ciekawostki i zahaczającą o wytwory sztuki, techniki oraz geograficzną znajomość Polski? Oczywiście. Wystarczy taką wędrówkę odbyć dzięki wycieczkom organizowanym, które w interesujący sposób przybliżają nam naszą ojczyznę, jej naturę i historię, a tym samym pobudzają wyobraźnię i chęć do dalszych odkryć. Taką właśnie ciekawą podróż odbyli uczniowie naszej szkoły w ramach projektu „Poznaj Polskę” – dzięki środkom z programu, została zorganizowana wycieczka dla uczniów klas V, VI, VII a i VII b podczas której doświadczali przeszłości, poznali polską kulturę oraz dziedzictwo narodowe naszego kraju.
Uczniowie zwiedzili:
1. Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie, które powstało w oparciu o prywatną kolekcję lekarza z Jędrzejowa FeliksaPrzypkowskiego zasłużonego lekarza, kolekcjonera starodruków i ekslibrisów. Przyjaciela marszałka Piłsudskiego. Astronoma amatora. Podziwiali zebrane przez lekarza bogate i zróżnicowane zbiory setek zegarów słonecznych i przyrządów gnomonicznych, rozmaite przyrządy do mierzenia czasu: zegary ogniowe i mechaniczne a także przyrządy astronomiczne. Kolekcja jest trzecią na świecie po Planetarium w Chicago i Science. Oprócz zegarów uczniowie mieli możliwość przenieść się w czasie oglądając wspaniale zachowane wnętrza domu Przypkowskich wypełnione zbiorami sztuki.
2. Zamek w Chęcinach, usytuowany na wzgórzu (367 m.n.p.m.), który pochodzi z 1306 roku. Na przestrzeni lat budowla ta była ośrodkiem administracji książęcej i gościła kilkukrotnie zjazdy za rycerstwa. Z wieży zamku uczniowie mieli możliwość podziwiać krajobrazy wzgórza Miedzianka, jak wskazuje nazwa, znajdują się tu złoża miedzi intensywnie eksploatowane już w średniowieczu. Powstały wówczas sztolnie i szyby górnicze, których pozostałości zachowały się do naszych czasów. Nieco dalej w kierunku północnym rozciągało się łagodne Pasmo Bolechowickie z kulminacją Czerwonej Góry, znanej z czerwonego zlepieńca zwanego zygmuntowskim, z którego została wzniesiona w 1644 roku warszawska kolumna króla Zygmunta III Wazy, ufundowana przez jego syna Władysława.
3. Centrum Nauki Leonardo da Vinci.
Dwupiętrowa wystawa skupia się wokół zainteresowań Leonarda Da Vinci, a że był on człowiekiem renesansu uczniowie obcowali m.in. ze sztuką, anatomią, budownictwem, matematyką. Stanowiska na parterze budynku skupiły uwagę uczniów na zagadnieniach związanych z budową i funkcjami życiowymi człowieka. Ta część nosi tytuł “Człowiek – niezwykła maszyna”. Można było dotknąć, zobaczyć, poczuć na własnej skórze:
- jak to jest poruszać się i pokonywać przeszkody na wózku inwalidzkim
- jak dobrą mamy pamięć
- jak działa przewód pokarmowy
- ile wody jest w naszym organizmie
- jaką mamy pojemność płuc
- którędy przebiegają nasze żyły
- jak działa serce
Na górnym piętrze uczniowie poznali zagadnienia ekologiczno – przyrodnicze. Wystawa “Człowiek-trybik w machinie przyrody” to stanowiska nawiązujące do tematów ochrony naszej planety: atmosfery, zasobów wodnych i różnorodności biologicznej. Ponadto można zobaczyć jak prawidłowo funkcjonują ekosystemy i jak racjonalnie gospodarować odpadami.
Udział w wycieczce uatrakcyjnił proces edukacyjny. Uczniowie w sposób praktyczny mogli odkryć ślady historii, a eksperymentując w centrum nauki mogli zdobyć nowe umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.
Podczas wycieczki dopisywała miła atmosfera oraz wyśmienita pogoda, co było dodatkowym atutem. Ten wspaniały czas po długiej izolacji mogliśmy w końcu spędzić razem.
Gorące podziękowania dla wszystkich, którzy przyczynili się do realizacji tego przedsięwzięcia.