Koncepcja Pracy Zespołu Szkół w Zembrzycach

Zarządzanie i organizacja

  1. Zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z jej statutem i prawem oświatowym.
  2. Kształtowanie potencjału kadrowego pod względem merytorycznym  i wychowawczym.
  3. Poprawa warunków lokalowych i wyposażenia szkoły.
  4. Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych

Działalność wychowawcza szkoły

  1. Budowanie pozytywnego klimatu w szkole.
  2. Zdobywanie wiedzy do dalszego kształcenia.
  3. Kształtowanie postaw zgodnych z normami społecznymi.
  4. Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez udzielanie indywidualnej pomocy w rozwoju każdego ucznia dostosowując się do jego potrzeb i możliwości , szczególną troską otaczając uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  5. Ujawnianie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień.
  6. zapewnienie opieki oraz przyjaznych, bezpiecznych i korzystnych dla zdrowia warunków Edukacji.
  7. Promowanie wartości Edukacji.
  8. Aktywizowanie dzieci i młodzieży w kierunku promowania twórczości własnej związanej z regionem.
  9. Przygotowanie do odpowiedzialnego współtworzenia świata i odnajdywania w nim własnego miejsca.
  10. Kształtowanie, ocenianie wartości życiowych, rozwijanie potrzeby doskonalenia się.
  11. Promowanie wśród, młodzieży pozytywnych wzorców i postaw w celu rozumienia siebie, innych ludzi i ich poglądów.
  12. Promowanie form aktywnego i kulturalnego spędzania wolnego czasu.
  13. Kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia przynależności do społeczności lokalnej, narodu, społeczności międzynarodowej.

Działalność dydaktyczna szkoły

  1. Analiza i wykorzystanie wyników egzaminów do pracy  dydaktycznej  w celu podniesienia wyników nauczania.
  2. Udział szkoły w próbnych egzaminach. Opracowanie wniosków i ich wdrożenie.
  3. Wdrażanie wniosków z analizy wyników egzaminu przez poszczególnych nauczycieli celu podniesienia poziomu kształcenia.
  4. Nabywanie wiadomości i umiejętności przez uczniów.
  5. Motywowanie uczniów do udziału w konkursach  przedmiotowych, (np. prezentacja osiągnięć finalistów i laureatów, praca indywidualna z uczniem zdolnym).
  6. Indywidualizacja procesu uczenia.
  7. Realizacja zajęć pozalekcyjnych z uwzględnieniem potrzeb zgłaszanych przez uczniów.
  8. Przystępowanie do projektów edukacyjnych.
  9. Preferowanie aktywizujących metod nauczania.Realizacja inicjatyw i projektów uczniowskich, np. projekty samorządu uczniowskiego, samorządów klasowych, wycieczki szkolne, kiermasze itp.

Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym

  1. Dążenie do aktywnego uczestnictwa rodziców w życiu szkoły.
  2. Wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci poprzez pomoc w zrozumieniu roli rodziny, zaspokajaniu potrzeb jej członków oraz wypełnianiu funkcji społecznych.
  3. Współpraca z ze społecznością lokalną oraz rodzicami uczniów poprzez organizowanie imprez środowiskowych i integracyjnych, dni otwartych, zebrań klasowych.
  4. Ścisła współpraca z władzami samorządowymi w zakresie realizacji polityki oświatowej.
  5. Ścisła współpraca z parafią i innymi instytucjami znajdującymi się na terenie Zembrzyc – Ośrodek Zdrowia, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminne Centrum Kultury i Czytelnictwa.
  6. Współpraca z instytucjami wspomagającymi proces edukacji i wychowania ucznia.

 Wykorzystywanie informacji o losach absolwentów

  1. Gromadzenie i wykorzystywanie informacji o losach absolwentów do doskonalenia efektów  nauczania i wychowywania, planowania oferty edukacyjnej.
  2. Współpraca z absolwentami: zjazdy absolwentów, spotkania absolwentów z uczniami, udział absolwentów w inicjatywach zespołu szkół.

 Podejmowanie różnorodnych form preorientacji zawodowej.

  1. Współpraca z Poradnią PP, ośrodkiem doradztwa zawodowego.
  2. Popularyzacja informacji na temat ofert edukacyjnych szkół średnich.

Promowanie wartości edukacji

  1. Promocja i upowszechnienie informacji o ofercie edukacyjnej oraz podejmowanych działaniach i   osiągnięciach:
  • publikacje informacyjne (foldery, gazetka szkolna, strona internetowa, tablice informacyjne)
  • dni otwarte w szkole
  • prezentacja działań i osiągnięć szkoły w lokalnych mediach

   2. Analiza postrzegania szkoły w środowisku lokalnym, np. monitorowanie wyników rekrutacji,ankiety dla rodziców, uczniów.